زندگی نامه

محمد سومین فرزند خانواده آبیل در اول فروردین ماه ۱۳۳۰ در روستای چهکند مود از توابع شهرستان سربیشه دیده به جهان گشود . دوره ابتدایی را در زادگاهش گذراند و پس از اتمام سال اول متوسطه در دبیرستان شوکتی ، برای اخذ دیپلم راهی بیرجند شد و در دبیرستان خزیمه ( علم سابق ) بیرجند مشغول تحصیل شد و در سال ۱۳۵۲ دیپلم ادبی خود را گرفت .
وی به پدر در کارهای کشاورزی کمک می کرد . به مطالعه کتاب به خصوص کتابهای مذهبی و سرگذشتها علاقه داشت .

بعد از اخذ دیپلم در دانشکدة افسری به سال ۱۳۵۳ پذیرفته شد و در رشته هوانیروز به تحصیل مشغول شد که بعد از طی مراحل مقدماتی و عالی آن در تهران و اصفهان ، برای انجام خدمت سربازی عازم کرمانشاه شد .
در سال ۱۳۵۶ با دختر دایی خود ، ازدواج کرد که شروع زندگی آنان مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی بود . از شهید سه فرزند پسر به یادگار باقی مانده است . شهید محمد آبیل تاثیرات بسیار شگرفی از انقلاب اسلامی پذیرفته بود و کاملاً شیفته خدمت به انقلاب بود و در این راه تلاش می کرد . اوقات فراغت خود را بیشتر در مسجد پایگاه هوانیروز به خواندن و آموزش نهج البلاغه و سایر کتابهای مذهبی می گذراند . همسر وی از دعاها و نماز شبها و عبادتهای محمد به نیکی یاد می کند و آنها را دوست داشتنی می داند . محمد برای اولین بار در بیست و هشت سالگی عازم جبهه شد . همواره می گفت : « من لباس رزم پوشیده ام و باید بجنگم ، مخصوصاً که در راه خدا و دین و انقلاب اسلامی باشد . افتخار بزرگی است که توفیق جهاد یافته ام و حتی اگر خونم ریخته شد و به شهادت رسیدم . جای افتخار است . »

وی به قدری به جبهه و حضور در آنجا علاقه داشت که به همسرش می گفت: « اگر به خاطر شماها نباشد، حاضر نیستم حتی یک لحظه برگردم و به پشت جبهه بیایم » .

بیشترین سفارشها و صحبتهای ایشان راجع به انقلاب و امام (ره) و پایبندی به دین مبین اسلام و عشقی که به آن داشت بود . اخلاص و بی ریایی و انجام دادن کارها برای خدا ، از خصوصیات اخلاقی وی به شمار می رفت .
آرزوی او خدمت به نظام جمهوری اسلامی و شهادت در راه خدا بود . ایشان بسیار به شهادت عشق می ورزید و نسبت به دنیا بی علاقه بود . به قدری برای شهادت عجله داشت که می گفت : « من لایق شهادت نیستم که اگر بودم شهید می شدم » . همواره اطرافیان را به بی علاقگی به دنیا سفارش می کرد . دوست داشت فرزندانش طوری تربیت شوند که ادامه دهنده راهش باشند . محمد سه بار عازم جبهه شد و به مدت چهارده ماه در جبهه ها حضور داشت .
سرانجام شهید محمد آبیل در ۱۹ آبان ۱۳۶۰ (همزمان با ماه محرم )در جبهه ایلام به اتفاق دو تن از همرزمانش بر اثر شلیک گلوله به هلیکوپترش به شهادت رسید و در گلزار خواجه ربیع مشهد به خاک سپرده شد .
همرزمانش می گویند : « ایشان طی یک عملیات گشت زنی در اطراف ایلام ، پس ازاتمام سوخت فرود آمد و پس از چهار ساعت توقف و رسیدن سوخت ، دوباره به مقصد ایلام پرواز کرد . دشمن بعثی از کانال ستون پنجم از وجود ایشان در آن منطقه اطلاع یافت و یک فروند «میگ» را برای شکار وی فرستاده که پس از چند دقیقه پرواز مورد شلیک میگ عراقی قرار گرفت و سقوط کرد .