زندگی نامه

سردارشهید محمدجواد آخوندی در تاریخ ۱۳۳۸/۲/۲ در روستای اناران از توابع شهرستان نهبندان دیده به جهان گشود.از همان دوران کودکی نزد پدر قرآن خواندن را فرا گرفت.درخردسالی فردی مهربان وصمیمی بود و در انجام کارهای کشاورزی و دامداری به خانواده کمک می کرد.در سال ۱۳۴۴ به دبستان حسین آباد شهرستان نهبندان رفت و در سال ۱۳۴۹ تحصیلات ابتدائی را با موفقیت به پایان رسانید. با وجود مسافت ۱۲ کیلومتری مدرسه تا خانه نسبت به حضور به موقع خود و دیگر دوستانش اهمیت زیادی قائل می شد.تحصیلات راهنمائی خود را از سالهای ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۲ در بیرجند به اتمام رسانید. شهید آخوندی مخارج تحصیلش را از راه بنایی وکارگری تامین می کرد .پایان دوره دبیرستان او مصادف با اوج گیری نهضت مردمی علیه نظام ستمشاهی بود . او نیز از این جوش وخروش به دور نماند و از هیچ تلاشی برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی فروگذار نمی کرد . در اولین راهپیمائیهای دانش آموزی نقش بسزائی داشت . قرآن ، نهج البلاغه ، مفاتیح الجنان و کتب شهید مطهری و دکتر شریعتی و همچنین رساله امام خمینی(ره) از جمله حوزه های مطالعاتی شهید آخوندی قلمداد می شد. با توجه به اینکه محمدجواد فردی متین و بزرگوار بود اهالی روستا او را بسیار دوست داشتند و پیشنهادات او را قبول می کردند که در همین راستا پیشنهاد احداث مسجدی در روستای زادگاهش مورد موافقت اهالی قرار گرفت.با شروع انقلاب با روحیه بالا وارد صحنه مبارزات علیه رژیم پهلوی شد و همین کار زمینه ورود شهید به کمیته انقلاب اسلامی و سپس سپاه پاسداران را فراهم کرد. از جمله طرح هایی که شهید آخوندی به همراه شهید آهنی در زمان انقلاب داده بودند طرح فراری دادن سریع و حساب شده سربازان از پادگانها بود که دستور آن نیز توسط امام(ره) صادر شده بود و به صورت موفقیت آمیزی عملیاتی گردید. در این هنگام شهید آخوندی با تهیه لباس شخصی برای سربازان و جابجایی آنها ، نقش مهمی را در به ثمر نشستن انقلاب ایفا نمود .در سالهای اول انقلاب ، محمدجواد مسئولیت آموزش نظامی بسیج سپاه شهرستان قاین را برعهده داشت و کلاس های آموزشی را برای جوانان و مردم برگزار می کرد.

از لحاظ خصوصیات اخلاقی به خوش رویی و تواضع معروف بود و علاقه خاصی به اقشار مستضعف و محروم داشت. ایمان ،اخلاص و از خودگذشتگی ، ازجمله خصوصیات دیگر شهید به شمار می رفت.او به این گفته که ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است اعتقاد داشت و برهمین اساس هم موضع می گرفت. همواره نمازش را به موقع و اول وقت می خواند و در مراسم مذهبی و ادعیه(دعای کمیل و توسل) شرکت فعال داشت. شهید آخوندی در تاریخ ۱۳۵۹/۱۱/۱۶ با خانم زهرا آمنی فرد که از خواهران بسیج سپاه قاین بودند ازدواج کرد و ثمره این پیوند مقدس فرزندی پسر به اسم جواد می باشد.مراسم ازدواج شهید آخوندی ساده برگزار شد و شهید از اینکه با همسری مسلمان، مومن و انقلابی انتخاب کرده بود همواره خدا را شکر می کرد. در تمام امور خانه به همسرش کمک می کرد. علاوه بر این با توجه به ارادتی که نسبت به والدین خود داشت با آنها بسیار مهربان بود و نصف حقوق خود را برای مخارج درمان پدر و کمک به والدین خرج می کرد . با توجه به فاصله ۱۵۰ کیلومتری بیرجند تا روستای زادگاهش موقع خداحافظی با موتور سیکلت برای خداحافظی به نزد پدر و مادر می رفت و از آنها طلب حلالیت می نمود.در هنگام برگشت از جبهه نیز به خانواده اش محبت می کرد تا نبودنش را جبران کرده باشد.همواره به همسرش وقایع کربلا و صبر حضرت زینب(س) را متذکر می شد هفت شب پس از عقدش به جبهه اعزام شد. بیشترین مبارزه شهید با گروههای منافق و ضد انقلاب بود از جمله مبارزه شهید با انجمن حجتیه قاین که در آن زمان وضعیت خطرناکی را ایجاد کرده بودند به همراه دیگر دوستانش، شهیدان رحیمی، فایده و قاینی منافقین را از پای درآورده بودند.در کودتای نوژه نیز شهید به عنوان مسئول یکی از تیم های خنثی سازی کودتا ودستگیری افسران کودتاچی وخلبانان کودتاچی بود.شهید محمدجواد آخوندی پس از شکل گیری انقلاب اسلامی مسئولیت های متعددی از جمله مسئول حفاظت شخصیت ها در بیرجند ، مسئول زندانهای سیاسی منطقه بیرجند ، مسئول آموزش سپاه پاسداران ، مسئول آموزش عمومی مردم در روستاها و مربی آموزش در پادگان منتظران شهادت بیرجند را بر عهده داشت. او از اولین نفراتی بود که در طبس حضور یافت و زمان دستور بنی صدر مبنی بر بمباران و از بین بردن اسناد آمریکایی ها تا مرز شهادت پیش رفت تا از این کار جلوگیری کند.شهید محمدجواد آخوندی با توجه به ماموریت پیش آمده مدت زمان شش ماه به جبهه غرب (کردستان) رفت و پس از بازگشت از ماموریت ،حفاظت از بیت امام خمینی(ره) را بر عهده گرفت.در این مدت زمان آشنایی با شخصیت والای امام و تاثیر حضور در کنار ایشان به شدت شهید را تحت تاثیر خود قرار داده بود.

به گفته یکی از هم رزمانش (عباس لامعی معاون شهید) محمدجواد شبها را به راز و نیاز با خدای خویش می پرداخت و بعضی وقتها مشاهده می شد که مخفیانه لباس بسیجیان را می شست او این گونه خدمت ها را به فرمانده گردان و لشکر ترجیح می داد. در عملیات والفجر ۴ شهید به عنوان فرمانده خط شکن شجاعانه در مواجه با میدان مین با از خود گذشتگی تمام و اعتقاد راسخ به سلامت نیروها را از منطقه عبور داد. او فرمانده ای دلاور و شوخ طبع بود. اعضای سپاه و دوستان او همواره به عنوان یک الگو از او یاد می کردند.درمنطقه کردستان نیز گردان او از موفق ترین گردان ها بود بطوری که ضد انقلاب و منافقین برای سر شهید آخوندی جایزه تعیین کرده بودند.در حالی که فرمانده بود ، در کارهای جمعی مشورت می کرد.شهید آخوندی برای انجام ماموریتی به تهران و سپس به مشهد بازگشت و تصمیم گرفت به جای برگشت به بیرجند مجددا به تهران رفته تا از آنجا به جبهه جنوب اعزام شود در این هنگام سردار شهید محمد جواد آخوندی به عنوان فرمانده گردان یدالله از تیپ امام صادق(ع) در عملیات خیبر در تاریخ ۱۳۶۲/۱۲/۱۶ شرکت و در حالیکه درحلقه محاصره تانکهای عراقی گیر گرفتار شده بود دلیرانه با آرپی جی بسیاری از تانکها را منهدم کرد تا اینکه سرانجام بر اثر اصابت گلوله تانک به فیض عظمای شهادت نائل گردید. پیکر پاک شهید در سال ۱۳۷۴ تفحص و پس از تشییع در تاریخ ۱۳۷۴/۱۱/۱۳ در قطعه یک گلزار شهدای بیرجند به خاک سپرده شد.

روحش شاد و یادش گرامی باد.